Rabu, 19 November 2014

Sakit girdle pelvis semasa kehamilan dan kelahiran


Apakah yang berlaku kepada pelvis semasa hamil?

Semasa hamil, badan anda menghasilkan sejenis hormon yang dipanggil relaksin (relaxin). Relaksin melembutkan ligamen-ligamen (tisu-tisu kuat dan fleksibel yang menyambungkan tulang-tulang anda) dalam pelvis dan sendi-sendi lain. Ini membantu bayi keluar daripada pelvis semasa dilahirkan. Akibatnya, sendi-sendi ini lebih banyak bergerak semasa hamil dan sejurus selepas melahirkan.

Apakah yang menyebabkan kesakitan pelvis?

Dikatakan bahawa pelembutan ini serta perubahan yang berlaku dalam badan anda boleh memberi terlalu banyak tekanan kepada sendi, ligamen dan otot pada pelvis anda. Perubahan-perubahan ini termasuklah perubahan postur, kekuatan otot dan cara sendi kanan dan kiri pelvis anda bekerja. 

Dalam keadaan normal, apabila anda berbaring, berdiri atau berjalan, pelvis anda berada dalam posisi terkunci atau stabil. Wanita yang mengalami kesakitan pelvis dikatakan melakukan aktiviti-aktiviti tersebut dengan pelvis yang kurang stabil atau tidak terkunci. 

Akibatnya, kesakitan atau bengkak akan berlaku. Kira-kira separuh daripada semua wanita hamil dan kira-kira satu perempat wanita yang pernah melahirkan dikatakan mengalami sakit belakang atau sakit pada bahagian pelvis semasa hamil.

Apa itu sakit girdel pelvis (PGP)?

Kesakitan yang berlaku pada belakang pelvis dikenali sebagai sakit girdel pelvis (pelvic girdle pain - PGP). Ia juga dikenali sebagai sakit sendi sakro-iliak (sacro-iliac joint - SIJ) kerana sakro-iliak ialah nama sendi di mana masalah ini bermula. PGP sering disalah diagnos sebagai skiatika (sciatica). Hanya sebilangan sahaja wanita, iaitu satu peratus sahaja, yang mengalami skiatika semasa hamil. Kini kita tahu bahawa kebanyakan sakit belakang atau kaki semasa hamil ialah PGP. 

Jika anda rasa sakit pada atau sekitar tulang pubis di bahagian hadapan, anda mungkin mengalami simfisis pubis disfungsi (SPD), iaitu masalah berkaitan ligamen pada bahagian lain di pelvis anda.

Apakah simptom-simptom PGP?

Kesakitan biasanya berlaku pada satu bahagian sahaja dan mungkin tertumpu pada bahagian punggung. Kesakitan ini mungkin beralih dari satu bahagian ke satu bahagian atau disertai dengan sakit belakang yang umum atau sakit pada bahagian hadapan pelvis. 

Anda mungkin rasa ngilu pada bahagian punggung atau belakang kaki. Anda juga mungkin rasa sakit pada bahagian paha. Satu atau kedua-dua kaki mungkin rasa lemah dan anda mungkin tidak dapat mengangkat kaki, terutamanya apabila sedang berbaring. 

Apakah yang membuatkan kesakitan itu bertambah teruk?

Kesakitan ini biasanya bertambah teruk apabila anda berbaring menelentang, mengalihkan badan semasa di katil, berjalan dan berdiri daripada keadaan duduk. Ia biasanya lebih teruk pada waktu malam, lebih-lebih lagi jika anda sangat aktif pada waktu siang. Anda mungkin rasa sakit walaupun sekadar mahu meregangkan kaki, terutamanya jika anda sedang duduk atau berbaring.

Dalam peringkat kehamilan manakah PGP biasanya berlaku?

PGP boleh bermula seawal trimester pertama atau selewat beberapa hari terakhir sebelum anda bersalin. Jika kesakitan ini datang pada penghujung kehamilan, ia mungkin disebabkan oleh kepala bayi yang sudah terkunci atau turun masuk ke pelvis. Jika ini berlaku, biasanya anda tidak akan mengalami kesakitan selepas melahirkan. 

Jika anda mengalami PGP semasa hamil, anda mungkin akan mengalaminya lagi dalam kehamilan seterusnya, dan tanpa rawatan ia mungkin lebih teruk. Pakar-pakar kesihatan menasihatkan supaya menunggu sehingga simptom-simptom daripada satu kehamilan hilang sebelum cuba untuk hamil lagi. 

Bagaimanakah PGP didiagnos?

Masalah PGP masih belum difahami secara meluas. Doktor atau ahli fisioterapi anda mungkin memberitahu bahawa anda mengalami skiatika. Jika anda berjumpa dengan ahli kiropraktik atau ostepathi, pastikan mereka berpengalaman merawat wanita hamil. 

Pakar perubatan perlu menilai kestabilan dan sebarang kerengsaan pada sendi-sendi pelvis anda, memeriksa belakang dan baha anda untuk memastikan masalah ini tidak berpunca daripada sendi-sendi ini, dan melihat dengan teliti bagaimana otot-otot perut, belakang, pelvis dan paha anda berfungsi.

Bagaimanakah PGP dirawat?

Ada beberapa taktik yang boleh digunakan:
Berhati-hati semasa melakukan aktiviti harian. Ahli fisioterapi boleh menunjukkan kepada anda bagaimana hendak mengunci pelvis semasa membuat pergerakan yang menyakitkan seperti berjalan atau berdiri.
  • Anda mungkin diberi tali pinggang pelvis untuk sokongan. Bagi kira-kira lapan daripada 10 wanita, tali pinggang ini memberi kelegaan serta-merta dan selamat dipakai semasa hamil.
  • Senaman, terutamanya untuk perut dan lantai pelvis, dapat memperbaiki kestabilan pelvis dan belakang anda.
  • Senaman air juga dikatakan dapat membantu.
  • Ahli fisioterapi boleh memanipulasi paha, belakang atau pelvis anda perlahan-lahan untuk melonggarkan bahagian yang tegang.
  • Akupuntur juga boleh membantu, tetapi pastikan pengamal kaedah ini adalah terlatih dan berpengalaman dalam merawat wanita hamil.

Adakah PGP menjejaskan proses kelahiran?

Dengan nasihat yang betul, jarang bagi PGP menyebabkan masalah semasa kelahiran. Jika boleh, elakkan berbaring menelentang untuk melahirkan. Posisi menegak atau melutut dapat melindungi sendi-sendi pelvis anda dan secara amnya adalah lebih selesa. Jika anda perlu duduk di atas katil, duduklah dengan menegak supaya mudah untuk anda membuka kaki. 

Jika simptom-simptom yang anda alami membuatkan anda sukar untuk membuka kaki, mungkin perlu bagi anda berbincang dengan doktor mengenai posisi mana yang terbaik bagi kelahiran dibantu, sekiranya anda memerlukannya. Bacalah jawapan pakar kami mengenai SPD semasa kelahiran untuk maklumat lanjut.

Bilakah PGP akan hilang?

Dalam beberapa kes, PGP boleh terus berlaku selepas bersalin. Jika ini berlaku, penting bagi anda meneruskan rawatan. Sesetengah wanita mengalami kesakitan yang berpanjangan, tetapi ini jarang berlaku. Namun, agak biasa juga bagi rasa tidak selesa ini berlaku sejurus sebelum anda datang haid, kerana hormon yang dihasilkan pada ketika ini mempunyai kesan yang serupa dengan relaksin.

Apakah yang boleh saya lakukan mengenainya?

Ada beberapa langkah yang boleh anda ambil:
  • Jika anda rasa sangat sakit ketika mengalihkan badan semasa di katil, cuba duduk serta-merta daripada posisi menelentang dengan menaikkan lutut serapat mungkin ke dada dan tolakkan badan. Ini dapat menggerakkan pelvis anda daripada posisi yang tidak stabil ke posisi terkunci. Ketatkan lantai pelvis dan otot-otot perut sebelum bergerak.
  • Elakkan berbaring meneletang atau duduk membongkok, terutamanya dengan kaki yang diluruskan. Posisi ini biasa dilakukan apabila anda duduk di atas sofa atau mandi di dalam tab. Jika anda perlu baring menelentang, letakkan sehelai gulungan tuala di bawah belakang pinggang untuk menyokong belakang anda dan bengkokkan lutut.
  • Jika anda rasa sakit ketika hendak bergerak, jangan teruskan kerana jika sakit itu berterusan, ia akan mengambil masa yang lama untuk surut.
  • Apabila anda berjalan, bengkokkan badan ke belakang dan hayunkan tangan seolah-olah anda sedang berkawad. Dengan cara ini, pelvis anda terkunci dalam posisi yang stabil dan mengaktifkan otot-otot yang menegangkan sendi-sendi anda.
  • Melakukan senaman lantai pelvis dengan kerap dapat membantu menguatkan sendi-sendi pelvis anda.
  • Elakkan mengangkat atau menolak benda berat. Troli pasaraya boleh jadi menyakitkan. Sebagai alternatif, berbelanjalah dalam talian atau minta rakan atau jiran untuk membeli barang keperluan untuk anda.
  • Berehatlah dengan kerap. Lebih baik jika anda dapat duduk di atas bola senaman besar atau berehat dalam posisi merangkak.
  • Bergerak sedikit-sedikit tetapi kerap. Anda mungkin tidak merasa kesan daripada pergerakan ini sehinggalah ke penghujung hari.
  • Kadang-kala, tidur di atas permukaan yang lembut dapat membantu. Cuba letakkan selimut tebal di bawah cadar anda.
  • Ketika sedang berpakaian, duduk apabila anda menarik seluar dalam atau seluar panjang.

SUmber
http://www.babycenter.com.my/a25006321/sakit-girdel-pelvis#ixzz3JWgFXo9W

Sakit skiatika

Apa itu skiatika?


Saraf skiatik mengunjur daripada bahagian belakang pinggang ke bahagian belakang kaki sehingga ke tapak kaki. Saraf ini membolehkan anda merasa sensasi dan menggerakkan otot-otot pada bahagian kaki. Keradangan atau tekanan daripada bahagian belakang boleh menyebabkan kesakitan pada saraf skiatik ini, akibatnya berlakulah skiatika.

Kadang-kala, cara bagaimana saraf ini berfungsi boleh terjejas, menyebabkan kaki menjadi lemah atau rasa sakit yang mencucuk-cucuk. Anda boleh mengalami skiatika dengan atau tanpa sakit belakang dan rasa sakit atau ngilu ini boleh dirasai sepanjang bahagian belakang kaki.


Mengapakah skiatika berlaku dalam kehamilan


Ramai yang percaya wanita hamil lebih mudah mendapat skiatika, tetapi ini tidak benar. Sakit dan lenguh yang diakibatkan oleh kehamilan lebih tertumpu kepada bahagian pelvis dan belakang, bukannya sekitar saraf skiatik. Ramai wanita yang mengatakan mereka mengalami skiatika semasa hamil sebenarnya mengalami sakit girdel pelvis.

Skiatika tidak disebabkan oleh bayi yang menekan pada saraf. Bagi orang muda, ia biasanya disebabkan oleh kerosakan pada cakera tulang belakang menyebabkan bengkak di sekitar saraf atau oleh tekanan akibat tergelincir cakera (slipped disc). Bagi mereka yang lebih tua, ia mungkin disebabkan oleh tekanan pada ligamen (tisu-tisu kuat dan fleksibel yang mencantumkan tulang) atau tulang.

Tidak satu pun daripada kedua-dua situasi di atas berlaku lebih kerap semasa hamil, dan sekiranya anda benar-benar mengalami skiatika semasa hamil, ia mungkin akan berlaku juga tidak kira samada anda hamil ataupun tidak.

Jika anda fikir, atau seseorang memberitahu anda, bahawa anda mengalami skiatika, bacalah artikel kami mengenai sakit girdel pelvis untuk melihat samada ia lebih serupa dengan simptom-simptom yang anda alami.



Apakah simptom-simptom skiatika?

Anda akan mengalami kesakitan atau rasa perit yang datang dan pergi, selalunya pada satu belah bahagian badan. Anda mungkin rasa sakit pada bahagian bawah belakang, belakang paha dan sepanjang kaki sehingga ke tapak kaki. Anda juga mungkin rasa perit atau ngilu pada kaki, dan kebas atau semut-semut pada kaki atau tapak kaki. Kesakitan ini mungkin tertumpu pada satu tempat sahaja atau merebak ke semua tempat.

Bagaimanakah skiatika dirawat?


Doktor atau pakar obstetrik anda mungkin akan merujuk anda kepada ahli fisioterapi. Beliau akan menunjukkan beberapa senaman untuk membantu menguatkan lantai pelvis, otot-otot perut dan belakang anda. Beliau juga mungkin akan mengesyorkan anda menggunakan tali pinggang sokongan untuk kehamilan. Tali pinggang ini dipakai di bawah perut dan mengurangkan tekanan pada tulang belakang. Beliau juga akan memerhatikan perkembangan anda dengan lebih teliti untuk memeriksa fungsi saraf anda.

Jika fungsi saraf skiatik anda terjejas, anda mungkin diminta menjalani imbasan MRI. Imbasan ini boleh dilakukan semasa hamil, tetapi biasanya tidak perlu.

Separuh daripada mereka yang mengalami skiatika sembuh dalam masa enam minggu dan hampir kesemuanya (90 peratus) sembuh dalam masa 12 minggu. Ubat anti keradangan (seperti diclofenac atau ibuprofen) dapat membantu melegakan kesakitan jika anda masih mengalami skiatika selepas bersalin, tetapi semasa hamil, ubat ini kemungkinan besar tidak akan diberi.

Terapi-terapi lain yang mungkin berguna termasuk ostepati dan chiropraktik, tetapi penting bagi anda berjumpa dengan pengamal yang berdaftar dan berpengalaman merawat wanita hamil.



Tip-tip untuk membantu diri sendiri

Berikut adalah beberapa langkah yang boleh anda ambil:
  • Tuam bahagian yang sakit dengan tuala panas dan tuala sejuk secara berselang-seli selama 10 minit untuk melegakan kesakitan secara selamat bagi wanita hamil.
  • Pakailah kasut yang lembut dan rata untuk mengelakkan tulang belakang terhentak semasa berjalan. Namun sesetengah wanita mendapati kasut yang bertumit rendah dapat mengurangkan sakit belakang mereka.
  • Jagalah postur anda dan cuba bengkokkan belakang anda sedikit. Apabila duduk, letakkan kusyen kecil atau gulungan tuala di belakang pinggang untuk menyokong tulang belakang.
  • Elakkan mengangkat benda-benda berat. Jika anda perlu mengangkat sesuatu, bengkokkan lutut dan tegakkan belakang anda.
  • Dengarlah kata badan anda dan berhenti buat apa-apa yang menyebabkan kesakitan.
  • Kerap bergerak dan elakkan duduk diam untuk jangka masa yang panjang.
  • Gunakan bantal dan kusyen untuk menyokong perut anda semasa tidur.

Semasa dan selepas bersalin


Posisi bersalin yang boleh anda gunakan mungkin terhad sekiranya anda mengalami skiatika. Oleh itu, mintalah nasihat daripada doktor atau ahli fisioterapi. Kaedah bersalin dalam air menggunakan kolam bersalin mungkin dapat mengatasi masalah ini kerana anda lebih mudah bergerak dalam air.

Dengan apa jua masalah berkaitan belakang, penting bagi anda menjaga postur. Semasa menyusu badan, duduklah di atas kerusi yang penyandarnya tegak, naikkan bayi anda sehingga ke paras payudara dengan disokong menggunakan bantal atau kusyen, dan tapak kaki melekap di lantai.

Ketika menukar lampin, lakukannya di meja dan bukannya lantai. Apabila mengangkat bayi, pastikan belakang anda tegak, bengkokkan lutut dan elakkan pergerakan memusing.

Tanyalah doktor atau ahli fisioterapi mengenai senaman-senaman untuk memperbaiki kecergasan, kekuatan dan fleksibiliti anda. Senaman-senaman ini dapat membantu mengelakkan masalah ini daripada menjadi satu masalah jangka panjang.


Sumber: