Rabu, 7 September 2016

Cramp dan cara memulihkannya


Salah satunya mungkin mampu memulihkan anda dari cramp.
  • Menyapu minyak/balm/pad panas pada bahagian otot betis untuk mengurangkan rasa sakit. 
  • Remedi dari India menggunakan dua sudu makan serbuk kunyit dicampurkan dengan sedikit minyak kelapa hingga membentuk struktur tebal. Kemudian sapukan pada bahagian sakit.
  • Lakukan regangan otot seperti dibawah;
    • Berdiri menghadap dinding pada jarak 75 sentimeter (30 inci). Pastikan kaki rata pada lantai, gerakkan tubuh ke depan sambil tangan menahan dinding. Bengkokkan kaki perlahan-lahan. Regangkan kaki setakat mana yang selesa. Tahan posisi regangan itu selama 30 saat dan biarkan kaki seperti biasa. Ulang dua kali atau hingga rasa sakit mula surut. Jadikannya amalan harian juga dapat mencegah cramp. 
    •  Menarik tapak kaki ke arah badan. Jika sukar dilakukan, rakan anda boleh membantu.


  • Cuba berjalan menggunakan hujung tapak kaki  seperti menjungkit.

  • Tekan titik berkaitan dengan hati seperti dibawah. Salah satu sebab ialah kegagalan hati berfungsi dengan baik. Boleh dijadikan amalan sebagai langkah pencegahan. (wanita hamil tidak digalakkan)
  • Urut pada otot betis iaitu dari belakang (lipatan) kepala lutut hingga ke tengah perut betis. Elakkan urut di tendon tumit bagi mengelak berlakunya kecederaan lain.

    Kalau tidak pulih-pulih juga dari kesakitan cramp atau membengkak, eloklah jumpa doktor atau pakar terapi. Akupuntur juga boleh memulihkan masalah kerap cramp dengan mencucuk pada titik-titik tertentu di atas otot yang terlibat.

    Kredit kpd urutanqun.blogspot.com 

    Rabu, 31 Ogos 2016

    Bagaimana Induce Labour Secara Natural



    8 ikhtiar yang boleh dilakukan oleh para ibu utk mpercepatkan dan memudahkan proses bersalin

    1) Nipple stimulation

    Ianya boleh dilakukan samada pam breast anda dengan pam penyusuan atau menggunakan tangan (marmet). Boleh juga menyusukan anak jika ini bukan kehamilan yang sulong bagi anda.


    2) Buat seks dengan suami
    Bayi yang telah melepasi edd (estimate due date) akan keluar tak lama lagi selepas melakukan hubungan intim. 

    Ini kerana air mani mengandungi lemak yang dipanggil prostaglandin (juga digunakan dalam perubatan induksi)  yang membantu melembutkan serviks dan orgasme wanita boleh menyebabkan pengecutan rahim yang kuat.

    3) Makan makanan pedas
    Banyakkan makan makanan pedas kerana ia dipercayai boleh merangsang kelembutan otot usus, menggalakkan pembebasan prostaglandin dan membantu rahim bersiap sedia untuk proses bersalin.


    4) Minum teh raspberry
    Mengendurkan otot-otot di sekitar pangkal rahim (uterus) dan pelvis ketika “contraction” bagi membantu proses kelahiran bayi dan juga plasenta. Ia juga mengurangkan pendarahan berlebihan selepas bersalin.



    5) Akupuntur
    Tonton video di sini.

    6) Minum air jus nenas
    Kalau rajin boleh buat sendiri atau boleh dapatkan air kotak ini di pasaran.


    7) Jalan itik
    Jalan itik ini penulis blog buat dalam toilet. Cuci lantai toilet, bersihkan dinding toilet. Kaedah ni sangat berkesan untuk nya


    8) Banyak berjalan kaki
    Kaedah ni pun penulis blog pernah cuba juga. Berjalan satu Mid Valley Megamall. Nampaknya usaha ini berjaya membuahkan hasil.

    Sebelum mencuba kaedah induce natural labor ini, anda boleh minta pandangan atau nasihat dari doktor terlebih dahulu. Setiap dari kita adalah berbeza. Ada ibu yang kesihatannya ok dan baik sahaja sepanjang kehamilan, begitu juga ada yang sebaliknya.

    Selamat mencuba!

    Kredit kepada : 
    http://www.sihatitunikmat.com/2014/09/hamil-dah-overdue-ketahui-kaedah-induce.html?m=1