Selasa, 29 Mac 2011

BEKAM UNUTK MEREDAKAN TEKANAN DARAH TINGGI ATAU HYPERTENSI



Tekanan darah tinggi sebenarnya bukanlah suatu penyakit  melainkan suatu kelainan dan gejala dari gangguan tekanan darah akibat ginjal, penciutan aorta, gangguan tumor pada anak ginjal yang menyebabkan tekanan menjadi tinggi.Dalam banyak hal penyebabnya tidak atau belum diketahui iaitu  sebanyak 90 % .Dan dari 10% yang dapat diketahui penyebabnya , hanya 50% yang secara pasti diketahui penyebabnya , dan hanya sebahagian kecil yang dapat diubati.

Belum dapat di buktikan tekanan darah itu disebabkan kerana ketegangan-ketegangan  dan tekanan -tekanan jiwa yang terus menerus.Malahan faktor keturunan sering mempunyai perana penting terjadinya tekanan darah tinggi.

Tekanan darah dianggap normal apabila berada  di bawah atau sama 140/90 mm Hg. Tekanan darah sama atau di atas 160/95 dinyatakan sebagai hipertensi . antara 140/90 mm hg sampai 160/95 disebut hipertensi peralihan.

Berdasarkan penyebabnya , hipertensi dibagi menjadi dua, iaitu hipertensi primer yang tidak diketahui penyebabnya, dan hipertensi sekunder atau hipertensi renal yang penyebabnya diketahui.

Gejala yang timbul berbeda-beda.Umumnya tanpa ada gejala atau keluhan sama sekali, dan hanya diketahui ketika check up   pengukuran tekanan darah . Namun , bila sudah timbul komplikasi pada ginjal, mata, otak  dan jantung  baru menunjukkan keluhan.Yang s sering berupa sakit kepala, pening atau migrain , hidung berdarah , berdebar-debar, sukar tidur, pegal di tengkuk, muka merah, gangguan penglihatan , gangguan saraf , kehilangan kesedaran stroke , koma dan kesulitan jangtung. 

Faktor yang memperberat tekanan darah tinggi adalah gaya hidup dengan stress emosi yang berat, makanan yang tinggi kadar lemak dan garamnya, kegemukan , kebiasaan merokok , kurang olahraga, keturunan dan lain-lain.

TITIK PENGOBATAN

Untuk mengurangkan tekanan  darah tinggi dipilih penobatan di tengah -tengah pusar. Namun disini tidak boleh dilakukan bekam. Yakni , cukup dengan meletakkan berbagai herba yang kemudian dihancurkan dan dilembutkan , lalu  diletakkan di tengah-tengan pusar. Seangkan bekam dilakuka 3-6 cm di bawah pusar atau di atas pusar.
                                                      ATAU


DU 20/ PSU BELAKANG  --- 7 inci dari batas rambut belakang atau 5 inci dari batas rambut depan
DU 14 -----Di bawah tulang leher ke-7 setinggi paras bahu
LI 4 ----Pertemuan tulang ibu jari dan telunjuk
UB  @ KK 18-----1 1/2 inci di bawah tulang punggung ke-2
UB 23---- 11/2  inci di bawah tulang pinggang ke 2
UB 31 ----0.8 inci @ 1 jari sisi kelangkang  ke-1
UB 40----- 3 inci sisi bawah tulang punggung ke-6
LIV 2------1/2 inci dibelakang ruas ke-2 ibu jari dan ruas ke-3 jari ke -2
LIV 3------Celah belakang kaki jari  1 dan ke-2
EXTRA 2---- YANG NI UMMU TAK PASTI, Kalau ada pelawat yang melayari blog ummu dan tahu pasal titik ini , ceritalah dengan ummu

                                       

                                                       ATAU


RN 4 ----3 inci di bawah pusar
KE 20/ pundi hempedu--- 1 inci di atas batas rambut, pada lekukan sisi lur otot leher
S 40 / LB --- 8 inci di bawah tempurung lutut dan 8 inci di atas mata kaki luar


                                                    
Titik ini ummu hanya berikan sebagai panduan , bergantung kepada kemahiran  juru bekam untuk mengaplikasikan titik ini berdasarkan keluhan pesakit .Tapi kalau apa-apa hal yang tak di ingini berlaku janganlah saman ummu pula ye.!

WALLAHU'ALAM





Tiada ulasan:

Catat Ulasan