Jumaat, 8 Julai 2011

BERHATI-HATI DENGAN AURAT DI BAWAH DAGU


                                 Pakaian yang mamatuhi etika aurat dalam solat dan tawaf





                       Bahagian bawah dagu terdedah ,,masih belum memenuhi etika aurat dalam solat

Pada 5 dan 6 hb jun yang lepas ummu ikut program intensif kursus haji.Program ini di anjurkan oleh pihak tabung haji ,lanjutan dari 17 kursus yang lepas.Begitulah perihatinnya pihak tabung haji dalam melancarkan perjalanan jemaah haji apabila berada di Mekah.Dalam setiap kursus pasti ustaz akan sentuh tentang aurat  semasa mengerjakan tawaf .  Kata ustaz  aurat tawaf sama macam aurat dalam  solat  ,,,,,

Aurat dalam solat taklah  susah sangat , boleh pakai baju kurung tapi pakailah kain dalam ,boleh pakai jubah tapi biarlah jubah yang tebal dan dan tak nampak bentuk badan tak payah pakai telekung pun tak apa.Kalau pakai seluar pakailah seluar yang tak ketat ,labuhkan baju sampai ke punggung kalau nampak punggung yang montok dikira tak tutup aurat lah tu,dah tu.. pakailah stokin ,dan yang paling penting dan ummu tengok ramai wanita yang alpa dengan aurat dibawah dagu .......tutuplah aurat dagu anda dengan kikik yang ada dibawah dagu anda hingga melepasi tulang dagu .Kalau tak lepas tulang dagu maka tak sahlah solat anda.

Bagi yang pakai  telekung  cubalah dapatkan telakung yang tebal sedikit  biarlah mahal sikit ,,tak pelah kiita kan nak mengadap Allah dan juga yang ada kerawang yang bertebuk  biarlah bertebuk di bahagian di bahagian yang menutup aurat.

Ingin ummu ingatkan solat adalah ibadah yang pertama dikira oleh Allah tanpa solat yang betul ,,,semua ibadah kita yang lain adalah sia-sia.

Begitu jugalah dengan aurat dalam ibadah tawaf ,,,yang lain semua dah lepas atau lulus tapi bahagian dagu tak lulus,,,,puas dah ustaz dok bercerita pasal  aurat dibawah dagu ,,,,tak juga dihiraukan oleh makcik-makcik. Tak tahulah kenapa  .....samada tak tahu atau tak mahu tahu ,,,ummu pun tak tahu...

Tapi yelah ibadah tawaf adalah rukun haji ,,,kalau tak lulus maka akan tertanggung seumur hidup ,,,,NAUZUBILLLAH




Jadi kepada para wanita diluar sana awasilah aurat dibawah dagu anda.....samada untuk ibadah solat atau ibadah tawaf

Tiada ulasan:

Catat Ulasan