Rabu, 25 April 2012

SENGKAK DALAM RAWATAN URUT BERSALIN



Rawatan urut bersalin amat digalakkan selepas para ibu melahirkan anak . Ianya bertujuan untuk meMengikut tradisi, wanita Melayu yang baru bersalin dinasihatkan berurut sekurang-kurangnya tiga hari berturut-turut; kalau boleh lebih, lagi baik. 


Faedah urutan tradisional selepas bersalin 

Mengikut Datin Sharifah Anisah, pengasas Nona Roguy (sekarang NR) dan penulis buku Ensiklopedia Perbidanan Melayu, urutan selepas bersalin akan:
  • melancarkan perjalanan darah;
  • mengeluarkan darah (lokia)yang terperangkap dan tertakung;
  • menaikkan rahim;
  • membetulkan urat tegang, terputus atau yang terkeluar dari tempatnya;
  • memecahkan lemak;
  • mengetat dan membentuk tubuh;
  • mempercepatkan proses pemulihan keseluruhan selepas kerja keras melahirkan anak.
Yang menariknya, urutan traditional selepas bersalin termasuk urutan di bahagian payudara juga, dengan kepercayaan ia akan melancarkan susu ibu.

Malah, di Unit Perubatan Tradisional dan Komplementari (T&CM) Hospital Putrajayadan Hospital Sultan Ismail di Johor Baru, program kesihatan posnatal Melayu juga merangkumi urut payudara. Ibu-ibu baru juga diajar teknik ini supaya mereka dapat melakukannya di rumah.

Ibu-ibu baru yang melahirkan anak mereka secara normal di hospital-hospital tersebut (unit T&CM ini tidak terdapat dalam mana-mana hospital kerajaan yang lain pada masa ini) boleh menikmati urutan tradisional sebagai sebahagian daripada jagaan perbidanan. 

Siapakah yang akan mengurutkan saya? 


Mengikut tradisi, bidan kampung yang berpengalaman dalam semua aspek penjagaan ibu sebelum dan selepas bersalin akan pergi ke rumah ibu baru untuk mengurutnya dan membantu beliau menjaga bayi.

Dalam persekitaran bandar hari ini, di mana banyak pasangan muda tinggal jauh dari keluarga masing-masing, sistem sokongan ini tidak lagi menjadi pilihan.

  • Untuk mencari tukang urut yang baik, anda mempunyai beberapa pilihan.Tanya ibu anda atau ibu mertua, rakan-rakan yang telah baru-baru ini mempunyai bayi atau rakan sekerja jika mereka tahu sesiapa sahaja yang baik.
  • Perkhidmatan pusat-pusat rawatan bersalin dan penjagaan dalam pantang yang menyediakan pakej lengkap dengan urut, bengkung dan jamu   
 Sebut sahaja pasal urut bersalin ratar-rata para ibu akan tanya ummu "kak  ,boleh sengkak ke?".Itu adalah pertanyaan yang biasa ummu dapat bila para ibu bertanya tentang urut bersalin,Daripada pengalaman ummu melahirkan lapan orang anak sengkak adalah satu rawatan yang bersifat sementara .Dimana bila bidan sengkak peranakan maka peranakan akan naik sekejap ,kemudian bila buat kerja berat ,peranakan turun semula.
 Mengapa rahim mengalami prolaps atau penurunan?

Pertama, penting sekali untuk memahami bahwa rahim adalah organ yang sangat mudah bergerak dalam rongga panggul wanita. Rahim melekat di tempatnya dengan disangga oleh banyak ligamen yang tersusun dari jaringan-jaringan berserabut dan sejumlah kecil serat otot.
Berbagai penyangga tersebut mendapat banyak tekanan selama kehamilan dan proses kelahiran normal. Oleh karena itu, keduanya menjadi penyebab utama prolaps uteri (kandungan). Kehamilan itu sendiri mempengaruhi terjadinya prolaps uteri-vagina meski proses kelahirannya adalah operasi sesar(pembedahan). Karenanya, memilih pembedahan untuk kelahiran semua bayi tidak akan sepenuhnya mencegah keadaan  ini.
Penyebab utama lain penyebab prolaps kandungan adalah usia dan menopause, obesitas, batuk kronis dan konstipasi, tumor panggul, dan kerja fisik (misalnya, joging, lari, aerobik). Pada kondisi yang jarang terjadi, lemahnya penyangga rahim sejak lahir menjadi indikasi pada prolaps uteri-vagina pada wanita muda yang belum pernah melahirkan anak.
Seperti yang tertulis diatas terjadinya rahim jatu kerana lemahnya ligeman yang memegang nya.Jadi walau di sengkak setinggi mana pun rahim tetap akan prolap selagi ligamin yang memegangnya lemah.Jadi para ibu ,belehlah sengkak rahim disamping membuat senaman kemutan untuk mengecutkan kembali  ligamen yang memegang rahim ataupun ambillah apa-apa herba yang bertindak memulihkan kembali otot rahim.Kalau  sengkak sahaja  tak memadai untuk memulihkan rahim .
Sengkak juga tidak digalakkan pada usia kelahiran yang  awal takut berlaku pendarahan kerana pada usia awal kelahiran rahim masih belu sembuh sepenuhnya

Wallahu'alam 







1 ulasan:

  1. pusat BBR di presint 8R3

    BBR = bersalin berisiko rendah

    KKPj = klinik kesihatan Putrajaya

    BalasPadam