Selasa, 25 Jun 2013

Regangan Ringkas sewaktu bekerja



Jom  kita lakukan bersama,semoga mendapat manfaat:

1. Membongkok  sebelum duduk
Duduk berjam-jam boleh menyebabkan penambahan berat badan.Sebuah studi menyatakan rata-rata individu yang obes duduk sekitar 2.5 jam perhari dibandingkan dengan orang kurus .Duduk terlalu lama juga boleh menyebabkan penyakit jantung, diabetes dan kanser usus.
Untuk menghindarinya, lakukan gerakan membongkok sebelum duduk. Berdirilah sekitar 2.5 cm di depan kerusi anda, kemudian pegnag perut.membongkok seperti posisi sewaktu andan akan duduk ,namun hanya menyentuh bahagian belakang kerusi,kemudian berdiri kembali.
"Melakukan perkara ini selama satu minit setiap hari akan membakar sekitar 50kalori selama satu minggu bekerja ,"kata Shirley Archer ,palatih olahraga peribadi dan penulis buku Exercises For The Working Week.


2.Regangan pinggang   sambil menggunakan komputer.
Ketika sedang berada di meja kerja,sering kali kita melipat kaki dan membuar saraf tendon di pinggul menjadi lebih pendek. Hal ini membuat pinggang menjadi kaku dan terasa ngilu di bahagian punggung .Untuk menghindari hal ini ,cuba lakuka sedikit regangan.
Sewaktu duduk, bengkokkan lutut dan letakkan kaki di lantai.Angkatkai kanan dan letakkan di atas peha kiri,sehinggatubuh bawah membentuk angka 4.Buang nafas sambil bersandar dab luruskan punggung. tahan nafassebanyak tiga kali kemudian ganti bahagian kaki yang lain. Hal ini boleh dilakukan sebanyak tiga kali selama tempoh anda bekerja ataupun melakukan aktiviti di depan komputer

3. Regangan  jari kaki
Ketika bekerja ,sering kali kita menggunakan kasut tumit tinggi.Sudah bukan lagi satu rahsia lagi, high heels boleh menyebabkab masaalah lutut dan cedera pergelangan kaki. Untuk itu ,cuba lakukan beberapa langkah untuk menegangkan otot kaki setelah menggunakan kasut tumit tinggi.
Dalam posisi duduk,angkatkan kaki anda hungga lutut menjadi lurus .Bayangkan ibu jari kaki anda adalah satu pensel,lalu gunakan ibu jari kaki untuk melakukan gerakan yang membentuk berbagai macam huruf.Lakukan hal yang sama pada kaki lainnya sebanyak 3-5kali setiap hari.

4. Ambil posisi seperti mencapai langit
Seringkali anda merasakan sakit diantara tulang  belikat setelah membongkok beberapa lama di atas papan kekunci.Dalam posisi ini,tubuh anda sebenarnya mencuba menyatakn posisi tersebut buruk untuk tubuh, hanya anda saja mengabaikan.Cubalah untuk mengangkat kedua-dua lengan ke atas ,dan lengkungkan punggung anda ke depan.Kemudian tarik lengan kebawah dan regangkan kedepan.lakukan gerakan ini setiap 20 minit.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan