Khamis, 25 Julai 2013

Kebaikan hot stone massage



Assalamualaikum kepada pembaca blog kak ummu , selamat menjalani ibadah puasa yang tinggal beberapa hari lagi . Sekarang tengah belajar hot stone massage , urut ni lebih kurang macam bertungku seluruh badan tapi lebih berkesan daripada bertungku seluruh badan,kak ummu sarankan kepada para ibu yang lepas bersalin . boleh di buat  selepas 20 hari melahirkan .

Kak ummu muat  turunkan berkenaan hot stone massage ni ye:


Apakah Hot Stone Massage itu?
Hot Stone Massage adalah seni penyembuhan kuno yang berasal lebih dari 2000 tahun yang lalu. Merupakan salah satu bentuk terapi yang sangat unik dengan mempergunakan batu yang dipanaskan dengan air sebagai alat atau media untuk melakukan terapi penyembuhan/pengurutan. Praktikal terapi dengan cara kuno ini terus berkembang di dalam populariti pelayanan spa di seluruh dunia hingga saat ini.
Jenis batu yang dipergunakan untuk terapi Hot Stone Massage adalah batu alam yang berjenis VOLCANIC BASALT STONE., atau batu yang terbentuk dari leleran lava cair dari gunung berapi, yang dingin ketika bertemu dengan air. Jenis batu ini dipilih kerana mempunyai kelebihan dalam hal menyerap dan menyimpan panas. Basalt mampu menyimpan panas lebih lama dari semua jenis batu alam yang lain.
Hot Stone Massage merupakan perpaduan teknik antara massage ayuverda seperti Chi iaitu energi vital yang ada di tubuh, yang lebih memusatkan perhatian pada pernapasan dengan massage lembut dan perlahan.
Ada dua cara dalam aplikasi/penggunaan Hot Stone untuk terapi :
Yang pertama dengan cara hanya meletakkan Hot Stone (stationary placement stones) pada bahagian tubuh tertentu untuk memberikan energi. Hal ini memberikan rasa hangat pada bahagian tubuh yang sedang diterapi dan memberikan efek rasa relaks serta tenang pada fikiran kerana ketegangan akan terasa mencair dan berkurang seiring dengan memudarnya rasa hangat dari batu secara perlahan.
Awalnya batu-batu basalt dipanaskan dalam air. Lalu batu diletakkan pada titik tenaga di tubuh. Untuk titik tenaga, batu diletakkan pada bawah dan atas pusat, di bawah area jantung, area jantung, dan di tengah dahi. Sedangkan titik meridian bermanfaat untuk energi, emosi dan juga pencernaan. Dan kedua titik tersebut berguna untuk mengeluarkan energi negatif dan memasukkan energi positif.
Mengapa batu harus dipanaskan?
Kerana batu yang hangat akan menyeimbangkan fungsi titik-titik meridian di tubuh, sehingga klien merasa lebih baik dan tenteram. “Tingkat panas atau hangatnya batu tergantung selera atau ketahanan klien Apabila masih terasa panas di tubuh klien, biasanya ahli terapi akan mendinginkannya dengan alat khusus.
Yang kedua adalah dengan cara mempergunakan Hot Stone sebagai alat untuk mengurut (to actually massage). Batu yang hangat itu digunakan untuk massage dengan tekanan tertentu di seluruh tubuh. Dengan demikian, paduan kehangatan dan tekanan dari batu yang keras terasa sangat efektif. Pasien akan merasa lebih relaks, badan yang terasa sakit-sakit sehabis beraktiviti menjadi lebih lega dan tenang. Kehangatan yang dihasilkan dari batu akan membuat otot tubuh relaks lebih cepat serta mudah dari pada cara urut konvensional.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan