Sabtu, 4 Januari 2014

khasiat kapur sirih

Assalamualikum kepada para pembaca  blog kak ummu dan terimakasih diatas sokongan anda semua.


Memandangkan suatu hari pelanggan kak ummu order kapur sireh untuk rawatan lepas bersalin jadi  terfikirlah  dibenak fikiran kak ummu untuk perturunkan beberapa khasiat kapur sirih dalam perubatan alami.Lalu terbitlah kisah kapur sirih seperti dibawah ini.

Tapi tahukah anda dengan cara pembuatan kapur sirih?

Kapur sirih yang berwarna putih dan berbentuk serbuk ini, adalah merupakan hasil dari pembakaran kulit kerang yang kemudian di tumbuk hingga halus. Kapur sirih ini masih sering kita jumpai dipasar-pasar tradisional disekeliling kita. Ada banyak manfaat kapur sirih sebagai pengobatan herbal, antara lain dapat:

Mengobati penyakit Gout

Cara membuat:
Ambil daun ubi kayu kemudian dicampur dengan kapur sirih secukupnya setelah itu diremas hingga hancur. Taburi ramuan tersebut di kawasan yang terkena gout dan rematik.

Mencegah kerutan pada perut selepas melahirkan

Cara membuat:
Ambil kapur sirih 1 sudu makan kemudian dicampur dengan minyak kayu putih 1/2 sudu  makan serta 1 buah air perahan jeruk nipis. sapukan  ramuan pada perut setelah  habis mandi, kemudian balut dengan plastik.

Menghilangkan ketuat yang degil

Caranya:
Lumuri ketuat  anda dengan kapur sirih kemudian balutlah dengan plaster , ulangi cara tersebut setiap 2 kali sehari.Ganti plaster setiap 2 atau 3 hari. Biasanya sekitar 2 atau 3 bulan kutil akan benar-benar hilang.

Membuangkan bulu ketiak

Caranya dengan melumuri ketiak dengan kapur sirih yang telah di campur dengan perahan jeruk nipis, lalu dibiarkan selama 15-20 menit setelah itu bersihkan dengan air bersih. Ulangi hal tersebut setiap tiga kali seminggu.


Mengatasi masalah bau badan

Caranya : belah jerul nipis jadi 2 bagian, lumurkan dengan kapur sirih nipis-nipis, dan sapukan  pada kulit ketiak setelah mandi. biarkankan selama 5 menit, kemudian cuci bersih.


Menyembuhkan batuk dan menghilangkan rasa gatal

Cara membuat:
Ambil air perahan jeruk nipis, madu 1 1/2 sdm dan garam secukupnya, bancuh  sampai rata, lalu saring. Lakukan 2-3 kali sehari.

Membantu untuk hal-hal darurat

Kapur sirih juga dapat mengeluarkan semut dari dalam telinga dengan cara mengoleskan kapur sirih pada bagian belakang telinga. Efek panas yang di keluarkan oleh kapur sirih dapat mengeluarkan semut dari lubang telinga anda.

Sebagai obat sakit perut untuk anak-anak

Ketika anak-anak kita sakit perut, segeralah menggunakan daun sirsak yang telah bercampur kapur sirih, kemudian di sapukankan pada perut anak yang sakit.

Selamat mencoba!!!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan