Isnin, 18 Ogos 2014

Faedah steam muka & Tips buat steam di rumah

 

320190_273446839426978_433893901_n
Steam atau wap panas merupakan salah satu cara terbaik untuk membersihkan kotoran di muka. Steam juga baik untuk menghindari pori-pori tersumbat dan jerawat / jeragat.
Jika Anda nak jimatkan wang atau pun malas nak pergi di salon / spa, maka lakukanlah steam di rumah. Berikut ini tips untuk melakukan steam di rumah, seperti yang dikutip dari become gorgeous.
Bagi pemilik wajah berminyak, steam boleh dilakukan setiap hari. Sedangkan bagi yang memiliki kulit kering, sebaiknya melakukan steam seminggu sekali.
Sebelum melakukan rawatan steam, bersihkan muka supaya bebas dari berminyak dengan menggunakan sabun mild tanpa wangian yang boleh elakkan iritasi. Rebus segayung air dan tambahkan irisan lemon atau minyak esensial seperti lavender, chamomile atau rosemary agar lebih banyak manfaat yang didapat.
steam muka 4
Dekatkan wajah (muka) ke air panas tersebut. Jangan lupa meletakkan tuala di kepala belakang untuk mencegah wap air keluar. Ini adalah untuk menjaga agar steam lebih efisien. Jangan lupa untuk menutup mata dan mulut saat melakukan perawatan ini. Lemon atau minyak esensial dalam air dapat membuat mata pedih.
Tunggu selama 15 hingga 20 menit hingga wap menghilang. Namun jangan melakukan perawatan ini lebih dari 20 menit. Untuk kulit sensitif, sebaiknya melakukan steam selama 10 hingga 15 minit saja. Setelah selesai rawatan steam, bersihkan muka Anda dengan air suam dan keringkan dengan tuala bersih.
Setelah wajah muka Anda sudah bersih dan pori-pori telah terbuka, sebaiknya Anda melakukan rawatan masker wajah supaya masker tersebut masuk ke dalam pori-pori



Tiada ulasan:

Catat Ulasan