Rabu, 7 September 2016

Cramp dan cara memulihkannya


Salah satunya mungkin mampu memulihkan anda dari cramp.
  • Menyapu minyak/balm/pad panas pada bahagian otot betis untuk mengurangkan rasa sakit. 
  • Remedi dari India menggunakan dua sudu makan serbuk kunyit dicampurkan dengan sedikit minyak kelapa hingga membentuk struktur tebal. Kemudian sapukan pada bahagian sakit.
  • Lakukan regangan otot seperti dibawah;
    • Berdiri menghadap dinding pada jarak 75 sentimeter (30 inci). Pastikan kaki rata pada lantai, gerakkan tubuh ke depan sambil tangan menahan dinding. Bengkokkan kaki perlahan-lahan. Regangkan kaki setakat mana yang selesa. Tahan posisi regangan itu selama 30 saat dan biarkan kaki seperti biasa. Ulang dua kali atau hingga rasa sakit mula surut. Jadikannya amalan harian juga dapat mencegah cramp. 
    •  Menarik tapak kaki ke arah badan. Jika sukar dilakukan, rakan anda boleh membantu.


  • Cuba berjalan menggunakan hujung tapak kaki  seperti menjungkit.

  • Tekan titik berkaitan dengan hati seperti dibawah. Salah satu sebab ialah kegagalan hati berfungsi dengan baik. Boleh dijadikan amalan sebagai langkah pencegahan. (wanita hamil tidak digalakkan)
  • Urut pada otot betis iaitu dari belakang (lipatan) kepala lutut hingga ke tengah perut betis. Elakkan urut di tendon tumit bagi mengelak berlakunya kecederaan lain.

    Kalau tidak pulih-pulih juga dari kesakitan cramp atau membengkak, eloklah jumpa doktor atau pakar terapi. Akupuntur juga boleh memulihkan masalah kerap cramp dengan mencucuk pada titik-titik tertentu di atas otot yang terlibat.

    Kredit kpd urutanqun.blogspot.com 

    Tiada ulasan:

    Catat Ulasan